Infrastrukturdepartementet ansåg att de hade ”tittat på tekniken” magnettåg, men det vara bara ett internt PM på Trafikverket som förelåg. Nu hävdar Trafikverkets strategiska talesperson att detta PM är en utredning, vilket är felaktigt. Docent Henrik Ny på BTH har utan ersättning genomfört ett opartisk möjlighetstudie som påvisar fördelar med magnettåg.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth ondgör sig över att höghastighetståget blir en valfråga, eftersom frågan inte lämpar sig för ”populism”. Den politiska valdebatten kommer att gälla för eller emot höghastighetståg och frågan är om någon blir populär på så platta visioner som bara gäller konventionella tåg. Vi bör ta till oss den nya teknikutvecklingen av magnettåg om vi vill vara en framstående industrination.
Jag skrev 2017 ett brev till Eneroths vapendragare Jens Holm (V) som då var nybliven ordförande i Trafikutskottet. Utskottet är en församling med alla politiska partier representerade. Där skulle det gå att skapa enighet om det fanns ett seriöst underlag. Jag skrev då att magnettåg har goda förutsättningar att ena alla politiska partier i en bred överenskommelse, eftersom tekniken har stora fördelar; snabbare tåg, lägre underhållskostnader, mer miljövänligt alternativ med mera.
Men seriösa utredningar om magnettåg har avfärdats av alla riksdagspartier. De lutar sig mot expertmyndigheten Trafikverkets bedömning. Trafikverkets strategiska talesperson Christer Löfving uttalade nyligen att de har utrett frågan och säger nej eftersom han med ett perspektiv avseende konventionella tåg bedömer att magnettåg inte är beprövad erfarenhet. Att det kommersiellt aktiva magnettåget i Shanghai har ungefär lika lång driftserfarenhet som
X 2000 i Sverige betyder tydligen ingenting hos Trafikverket.
I Ny Teknik (2022-04-25) hävdar jag ”Sverige behöver en grundlig och opartisk utredning av magnettåg” (https://www.nyteknik.se/opinion/sverige-behover-en-grundlig-och-opartisk-utredning-av-magnettag-7032084) samt att Christer Löfvings uttalande är felaktigt. Trafikverket har bara gjort ett internt PM år 2014.
I motsats till Trafikverkets interna PM publicerade docent Henrik Ny (BTH) den 2 februari 2022 en opartisk vetenskaplig och ofinansierad rapport (”Fast Ground Transport for Sweden”) https://www.bth.se/nyheter/magnettag-kan-bli-losningen-pa-framtidens-snabba-landtransporter-menar-forskare/. Där framhålls att magnettåg har stora fördelar.
Enligt RF 1:9 gäller för myndigheter att de ska ”iakta saklighet och opartiskhet”. Om Trafikverket hade följt denna paragraf i grundlagen hade partierna inte behövt stå där utan lösningar. Vem vill ha en politisk oenighet i frågan om ny infrastruktur som ska fungera 100 år.
Källa: Krönika av Rune Wigblad i Strömstads tidning 2022-04-30