Rapport från den Internationella magnettågs-konferensen

Rune Wigblad

2024-10-14

Den 18-21 september 2024 var några personer från DSMG på den Internationella maglev-konferensen (https://mkon.nu/maglev_2024) och den handlade nästan uteslutande om magnettåg. Det var doc Henrik Ny och Blekinge Tekniska Högskola som mycket förtjänstfullt organiserade konferensen. Här kommer några intryck som Rune Wigblad hade:

  • Det var mycket trevligt för mig att träffa mina magnettågsvänner – det finns en nerv i detta område.

  • Det var inga besökare från officiella svenska organisationer (såsom KTHs järnvägsgrupp, Riksdagens trafikutskott eller Trafikverket) närvarande, utom några få entusiaster främst från DSMG (Den Skandinaviska Magnettågsgruppen, dsmg.se). Kunskap om detta ämne är tydligen inte på agendan.

  • Kenji Eiler hade gjort en imponerande lång poster som visade alla tågtyper över tid – det är många (ett 20-tal de senaste fem åren):

  • Mest imponerande var japanernas presentationer, med bl a medverkan från JR Central, som är det statliga japanska tågföretaget. Jag knöt kontakt med JR Centrals VD och har ställt lite frågor till honom och har fått ett dokument på japanska språket som vi försöker analysera. Deras projekt (Chuo Shinkansen) som startade byggnation 2016 är nu igång igen efter en försening i bygget.

  • Jag frågade en kinesisk professor vilken tågtyp som han trodde Kina skulle satsa på och svaret blev CF 600 (CRRC Sifang, Qingdao) som är en Transrapidkopia (tysk magnettågsutveckling) som kineserna har kopierat och vidareutvecklat.

  • Nästa konferens kommer att bli i Kina (Qingdao) år 2026 och då kommer Kina nästan säkert att slå på stora trumman för sin satsning som troligen kommer att lanseras i och med den nya 5-årsplanen år 2025.
  • EU har en lite märklig satsning på MaDe4Rail som försöker kombinera magnetisk upplyftning med vanliga stålhjul mot stålräls (dubbelt system) och som inte är beprövat ännu. Denna kan ses som en slags bevarandestrategi. De visade ett ”case” som var sträckan Göteborg-Borås. Jag lyssnade på presentationen, lämnade en kommentar, men först när alla papper är publicerade i en proceeding går det att läsa i detalj om detta.

  • Jag och Mikael+Mattias hade en presentation av vårt papper (”Maglev trains are enabling regional enlargement with socio-economic effects”, Full Paper 8003-A-2466). Vår presentation gick bra. Vi fick en detaljkommentar som förbättrar vårt bidrag. Vårt papper kommer att finnas som Proceeding från konferensen.

  • Det var många intressanta nyheter och en sådan var Richard M Stephen som visade Brasiliens Maglev-Cobra Project. Det är en låghastighets-stadsbana med små vagnar som är oerhört smäckra och därmed smälter in väl i stadslandskapet. Denna lösning bygger på en egenutvecklad maglev-teknologi i Brasilien. Det finns en testbana men ingen kommersiell satsning ännu.